Slovensko z koľajníc: 4 tipy na výlet historickým vláčikom
"Slovensko z koľajníc" je tretí zo série článkov so zaujímavými nápadmi na prebádanie našej krajiny. Vďaka týmto tipom sa dozviete, ktorými historickými železničkami by ste sa minimálne raz za život mali previesť. Prečítajte si naše odporúčania a spoznajte Slovensko z koľajníc.
4. 6. 2023Chystáte sa s nami objaviť Slovensko z koľajníc? Nezabudnite, že sme pre vás pripravili aj článok, kde sme splavili niekoľko slovenských riek. Prečítajte si článok Slovensko po vode: 4 tipy na splavy. A ak sa na veci radšej dívate z iného uhla pohľadu, napr. z hora, máme pre vás článok Slovensko z neba: 4 tipy na spoznávanie Slovenska z oblohy.
1. Oravská Lesná železnica
Úvraťové železnice sa zväčša používali na zvážanie dreva. O tej, ktorá sa nachádza na Orave, konkrétne v obci Oravská Lesná, dnes môžeme hovoriť ako o unikáte. Je totiž jednou z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc nielen na Slovensku, ale rovno na celom svete.
Plány na jej výstavbu vznikli ešte v roku 1916. Realizované boli o dva roky neskôr. Trasa pôvodne viedla z obce Lokca až do obce Oravská Lesná. Postavila ju firma z Budapešti. Od samotného začiatku slúžila práve na zvážanie dreva a hoci existovali smelé plány spojiť ju so železničnými trasami, ktoré v tom čase cez Oravu viedli, žiaden z projektov napokon nebol realizovaný. Boli by totiž finančne náročné.
Po konci druhej svetovej vojny sa po prechode frontu množstvo cestných komunikácií, ale i železničných trás, nachádzalo v poškodenom stave, a tak sa zvažovalo, že túto železnicu využijú na prepravu osôb. Ani tento nápad však napokon nebol zrealizovaný.
Aj napriek tomu, že železnicu postihlo hneď niekoľko nešťastí a prešla množstvom zmien, jej časť na svojom mieste ostáva dodnes a vy tak máte možnosť sa touto historickou železnicou previezť. Ako na to?
Nástupná stanica sa nachádza pri obci Oravská Lesná s cestou dlhou asi 6 km. Cesta začína v stanici Tanečník. Na stanicu Sedlo Beskýd trvá cesta drezinou alebo panoramatickým vozňom približne 15 až 20 minút. Počas prestávky, ktorú lokomotíva absolvuje, máte možnosť vystúpiť na výhliadkovú vežu a užiť si tak výhľad na kásnu oravskú prírodu. Po pauze vás vlak odvezie späť na stanicu Tanečník.
Cesta tak aj s prestávkou trvá približne 1 hodinu a 10 minút. Vo východzej stanici sa okrem iného nachádza aj bezplatné parkovisko, depo pre lokomotívy, múzeum mapujúce históriu miestnej lesnej správy, detské ihrisko a dokonca aj voliéru s pávmi.
Cena bežného lístka sa pohybuje od 2,50 € do 7 €. V prípade podujatí sa môžete previesť aj parnou lokomotívou, vtedy je vstupné o čosi drahšie. Všetky ceny a cestovný poriadok nájdete na tomto linku. Okrem toho Orava ponúka množstvo skvelých miest, kde sa môžete ubytovať a stráviť tak príjemný čas so svojimi milovanými.
2. Detská železnica Košice
Počuli ste už o košickej detskej historickej železnici? Možno neviete, že bola vybudovaná v 50. rokoch ako Pionierska železnica. Financie poskytlo najmä Ministerstvo dopravy a v tom čase išlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Mala slúžiť najmä ako motivácia pre nádejných železničiarov. Tento trend sa uchytil a neskôr sme podobnú železničku mohli nájsť už aj v Prešove, Plzni, či iných mestách ČSR. Dodnes je však zachovaná už len spomínaná košická. Podobné železnice sa na Slovensku už nenachádzajú - nájdete ich len na Ukrajine a v Rusku.
Súčasné vedenia Detskej železnice Košice sa snaží priniesť jazdy počas pracovných prázdninových dní, ďalej zaujímavé mimoriadne jazdy, nočné jazdy, mikulášske, firemné, spoločenské, historické a iné, ktoré potešia všetkých železničných nadšencov a rodiny s deťmi.
V 90. rokoch hrozilo zastavenie prevádzky železničky. Do života železnicu priviedla až rekonštrukcia parnej lokomotívy Katky z pokynu primátora Rudolfa Šustera. Odvtedy môžeme Detskú železnicu považovať za muzeálny typ, ktorý vám aj vašim deťom poskytne príjemne strávené popoludnie. Veľkým šťastím taktiež bolo, že jedna z pôvodných lokomotív železnice zo Smolníckej Huty, ktorá bola po vyradení z prevádzky vystavená v lokomotívnom depe, zostala zachovaná. V roku 1991 bola teda opravená a znovuuvedená do prevádzky. Veľkým nešťastím bol však požiar založený vandalmi, pre ktorý jeden z najvzácnejších vozňov vyhorel a tiež sa zničili budovy stanice.
V súčasnosti môžeme dĺžku trate merať na 3,9 km. Jej rozchod je 1000 mm (rovnaký je už len v Bratislave na električkovej trati a v Tatrách na TEŽ) a najväčšie stúpanie 26 %o. V železničnej stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice. Niektoré dráhové vozidlá sú zapísané ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v zozname pamiatkového fondu Slovenska.
Pre viac informácií ohľadom cien či otváracích hodín navštívte stránky Detskej železnice Košice. Na východnom Slovensku je čo objavovať, preto si svoju cestu naplánujte ideálne na viac dní. Nezabudnite si zabookovať pobyt a ušetriť na ubytovaní.
3. Čiernohronská železnica
Čierny Balog, malebná obec, nachádzajúca sa v srdci Veporských vrchov, sa môže pýšiť jednou z najzaujímavejších historických železníc v krajine. Historickej železnici v Čiernom Balogu sa darí zachovať a oživiť tradície starých parných železníc, ponúkajúc návštevníkom jedinečný pohľad na minulosť a romantickú atmosféru železničnej dopravy.
Historická železnica v Čiernom Balogu bola pôvodne postavená v roku 1909 a slúžila na prepravu dreva z hôr do okolitých dolín. Napriek pomerne krátkemu úseku, ktorý meria iba 17 kilometrov, bola železnica pre miestnych obyvateľov dôležitým dopravným spojením. S rozvojom cestnej a neskoršie aj motorovej dopravy však železnica postupne stratila svoj význam a v roku 1982 bola úplne zrušená.
Avšak vďaka odhodlaniu nadšencov a miestnej komunite sa železnica v Čiernom Balogu opäť oživila. V roku 1992 bola obnovená prevádzka, tentokrát však už ako turistická atrakcia. Dnes môžu návštevníci zažiť dobrodružstvo jazdy parnou lokomotívou a historickými vagónmi, ktoré sa prenášajú do iného času.
Vlaky železnice v Čiernom Balogu majú svoje špecifické čaro. Staré parné lokomotívy a historické vagóny sa prenášajú po úzkorozchodných koľajniciach, ktoré sa vijú cez nádherné horské prostredie. Návštevníci majú možnosť prejsť celým úsekom železnice, ktorý zahŕňa úsek z Čierneho Balogu do Dobroča a z Dobroča do Čierneho Balogu. Počas jazdy si môžu vychutnať panoramatické výhľady na zelené lesy, horské potoky a malebné dedinky.
Železnica v Čiernom Balogu nie je len jednoduchou jazdou vlakom, ale aj prehliadkou historických technických pamiatok. Návštevníci majú možnosť navštíviť múzeum železnice v Čiernom Balogu, kde sa môžu dozvedieť viac o histórii a vývoji tejto železnice. Okrem toho sa tu nachádza aj depo s parnými lokomotívami a rôznymi vozňami, ktoré sú dôležitou súčasťou bohatej železničnej tradície v tomto regióne.
Historická železnica v Čiernom Balogu je nielen miestnym skvostom, ale aj turistickou atrakciou, ktorá pritahuje návštevníkov z celého sveta. Je to miesto, kde môžete cestovať späť v čase a zažiť atmosféru, ktorá ožíva s každým tryskom parného stroja. Pre milovníkov železníc, histórie a prírody je návšteva tejto železnice nezabudnuteľným zážitkom.
Ak hľadáte jedinečný spôsob, ako stráviť voľný čas a objaviť kúsok slovenskej histórie, neváhajte navštíviť Čierny Balog a jeho historickej železnice. Vydajte sa na cestu do minulosti na koľajách a nechajte sa očariť krásou tohto miesta. Viac informácii o cene vstupného získate na stránkach Čiernohronskej železnice a pre prípad, že by ste sa v okolí chceli zdržať dlhšie, nezabudnite si zabookovať výhodný pobyt.
4. Historická lesná úvraťová železnica
Kysuce sú oblasť na severozápade Slovenska, z ktorej sa najkratšou vzdialenosťou dostanete do Poľska a do Česka. Ale na to, aby ste videli krásy nepoškvrnenej prírody a tradičnú ľudovú architektúru je lepšie ostať doma na Slovensku a pozrieť sa do obce Nová Bystrica, ktorá sa pýši skanzenom v chránenej krajnej oblasti.
Ide o skanzen vo Vychylovke, tentokrát sa ale po stopách ľudovej architektúry vydáme železnicou. Vychylovka je zachovalou a obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá vznikla už takmer pred 100 rokmi.
V roku 1926 Kysucko-oravská železnica spojila Kysuckú lesnú železnicu (Osčadnica - Chmúra) a Oravskú lesnú železnicu (Lokca - Erdútka). Samotné spojenie vzniklo vybudovaním spojovacej trate z Erdútky, ktorá sa v roku 1946 premenovala na Oravskú Lesnú, do Chmúry. Po spojení mala hlavná trať Kysucko-oravskej železnice z Krásna nad Kysucou do Lokce 61 km a na hlavnú trať nadväzovalo viacero bočných cestičiek. Spolu tak mala Kysucko-oravská železnica viac ako 110 km.
Železnica na Kysuciach slúžila primárne na prevoz dreva, na konci 2. svetovej vojny ju ale poškodili partizáni, aby zabránili jej využitiu fašistickým Nemeckom. Do roku 1949 bola prevádzka železnice rozdelená na dve časti a v roku 1971 bola prevádzka oficiálne ukončená. O obnovu prevádzky Kysucko-oravskej lesnej železnice sa snažilo Kysucké aj Oravské múzeum a ďalšie občianske združenia. V roku 2007 sa podarilo sprevádzkovať spojovú časť, avšak úvraťová časť nie je sprístupnená verejnosti.
Unikátnou historickou lesnou úvraťovou železnicou s vybudovaným úvraťovým systémom, vďaka ktorému sa vyriešilo prevýšenie viac ako 217 m, sa môžete previesť od mája do októbra. Jazda vlakom zo Stanice Skanzen - Stanica Kubátkovia - Stanica Chmúra - časť prvej úvrate a späť trvá 45 minút. Otváracie hodiny, vstupné a všetky potrebné informácie nájdete na stránkach Kysuckého múzea. V prípade, že sa v danej lokalite snažíte zdržať dlhšie, booknite si pobyt a ušetrite.