Rozhovor s Tchibo.sk
V dnešnom svete rýchlo sa rozvíjajúcich technológií a neustále sa meniaceho trhu je zaujímavé sledovať príbehy spoločností, ktoré sa dokázali prispôsobiť a prosperovať. Jednou z takýchto inšpiratívnych spoločností je Tchibo, pôvodne známa ako popredný predajca kávy, ktorá sa dnes transformovala na všestranný e-shop ponúkajúci širokú škálu produktov od módy a domácich potrieb až po športové vybavenie.
25. 7. 2024V tomto rozhovore sa dozvieme viac o fascinujúcej ceste Tchibo, o tom, ako sa zrodila táto značka a ako sa jej podarilo rozšíriť svoje portfólio. Budeme hovoriť aj o pripravovaných novinkách, ktoré Tchibo chystá pre svojich zákazníkov, a o tom, čo môžeme očakávať od tejto dynamicky sa rozvíjajúcej spoločnosti v blízkej budúcnosti. Na otázky nám tentokrát odpovedal Stanislaw Michalik, Head of E-commerce Poland, Czech & Slovakia.
► Aký je príbeh značky Tchibo? Ako to celé začalo?
Príbeh spoločnosti Tchibo začal v roku 1949 vďaka myšlienke hamburského obchodníka Maxa Herza a jeho partnera Carla Tchilinga posielať čerstvú kávu poštou. Na znak vďaky verným zákazníkom sa káva posielala aj s praktickou dózou alebo utierkou na riad. V tých časoch to bola naozaj revolučná myšlienka. Názov Tchibo je odvodený od už spomenutého spoluzakladateľa Tchilinga a nemeckého slova Bohnen, ktoré znamená v preklade do slovenčiny zrnká. V Nemecku sa káva Tchibo čoskoro stala najobľúbenejšou značkou a široká ponuka kávy sa postupom času rozšírila o exkluzívne druhy tovaru z oblasti zariadenia domácnosti, bytových doplnkov, módy a športu. Prvá predajňa Tchibo bola otvorená v roku 1955 v Hamburgu a dnes po celom svete existuje viac než 900 obchodov Tchibo a 300 kútikov Tchibo, k čomu ešte treba pridať e-shopy v 8 európskych krajinách.
► Ako by ste vašu spoločnosť opísali tromi slovami?
Káva, dedičstvo a rozmanitosť.
► Aký tovar je u zákazníkov najobľúbenejší? Čo predávate najviac?
Na Slovensku a v Česku sa teší veľkej popularite najmä spotrebný tovar na čele s oblečením pre dámy. Obľúbený je aj kvalitný nábytok vyrobený v Nemecku a oblečenie pre deti. Samozrejme, mnohí zákazníci nakupujú radi najmä v našich Outletoch alebo v online Zľavovom obchode, kde môžu nájsť najlepšie ponuky značky Tchibo. Veľmi zaujímavé je sledovať rozdiely medzi kávovými preferenciami Slovákov a Čechov. Kdežto Česi nakupujú v Tchibo hlavne plnoautomatické kávovary a zrnkovú kávu, Slováci preferujú kávovary na kapsuly Cafissimo.
► Aký je postup pri výbere nových produktov pre váš sortiment?
Celý proces uvedenia nových produktov začína približne 2 roky dopredu predvídaním budúcich trendov a situácie na trhu. Do celého procesu patrí kompletný návrh a vývoj výrobkov, ich testovanie až uvedenie na trh. Veľmi dôležitou súčasťou plánovania je trvalá udržateľnosť a trváca kvalita.
► Máte vy osobne nejaký obľúbený produkt, ktorý používate pravidelne? Najobľúbenejšia káva?
Mojím momentálnym favoritom je Qbo káva v kaspuliach a Qbo kapsulový kávovar, ktoré sú momentálne dostupné iba na nemeckom trhu. Ide však o veľmi kvalitný a inovatívny produkt, preto pevne veríme, že sa nám ho v budúcnosti podarí predstaviť aj našim slovenským a českým zákazníkom.
► Kde Tchibo vidíte o 5 rokov? Máte v pláne nejaké inovácie?
O päť rokov bude spoločnosť Tchibo oslavovať 80. narodeniny. S tým prichádza určite nielen silná tradícia a pevné postavenie na trhu ale aj zopdovednosť firmy Tchibo voči prírode a ľuďom, o čo sa firma neprestajne snaží už niekoľko rokov. K tomu chceme expandovať, rásť, byť ešte silnejším hráčom na trhu a neustále prinášať nové inovácie kávového sveta Tchibo.
► Akú vec vnímate vo vašom e-shope ako najväčšiu výzvu?
Ako každá veľká firma máme svoje medzinárodné pobočky riadené centrálou. Mnohí väčší e-commerce hráči by mi dali za pravdu v tom, že takáto štruktúra má mnoho výhod, ale prináša zároveň ťažkosti presadiť si lokálne požiadavky menších lokálnych trhov. Ďalšou výzvou sú určite neustále a najmä rýchlo sa meniace trendy na trhu, ekonomická situácia, silná konkurencia firiem pochádzajúcich najmä z Ázie, ktoré ponúkajú oveľa lacnejšie, ale o to oveľa menej kvalitné výrobky. V tomto však máme jasno, vždy si budeme stáť za hodnotami vyššej kvality a trvalej udržateľnosti.
► Čo vás v práci najviac rozosmialo?
Pracujeme vo veľmi rozmanitom medzinárodnom tíme ľudí, ktorí pochádzajú z rozličných krajín. Máme uvoľnenú atmosféru a žarty alebo vtipy sú na dennom poriadku. Veľakrát sa však spolu zasmeje najmä na vtipných situáciach, ktoré sú úzko spojené s jedinečnosťou našich jazykov alebo kultúr. Napríklad, ako viete, Slováci a Poliaci zdieľajú niekoľko tých istých slovíčok, s avšak absolútne iným významom. Napríklad jagody nie sú v preklade do slovenčiny jahody, ale čučoriedky. Poľské slovo popieranie znamená podporovanie alebo súhlas, teda presný opak ako v slovenčine. Aj slovo laska nie je v poľštine až také poetické – je to palica.
► Ako sa vyrovnávate s otázkou udržateľnosti a ekologických aspektov?
Udržateľnosti sa venujeme už 17 rokov. V každom kroku produktového cyklu našich výrobkov maximálne dbáme na ohľaduplnosť voči prírode aj ľuďom. Preto podporujeme našich pestovateľov kávy a bavlny pri prechode na udržateľné hospodárenie a získavanie nezávislých certifikácií. Máme tiež rozsiahle programy pre textilné továrne v Ázii, ktoré cielia na obmedzovanie nebezpečných chemikálií používaných vo výrobe alebo zlepšovaní pracovných podmienok tamojších robotníkov. Neustále hľadáme aj nové možnosti, ako pracovať s inovatívnymi udržateľnými materiálmi alebo ako recyklovať cenné suroviny, či už plastový odpad, kávovú usadeninu alebo napríklad ananásové listy.
Dbáme na to, aby naše podnikanie bolo zodpovedné k prírode aj ľuďom a aby naši zákazníci mohli oblečenie Tchibo používať čo najdlhšie. Do roku 2025 chceme mať všetky textilné výrobky vyrobené zodpovedným spôsobom a z udržateľných materiálov. Už teraz máme dobre našliapnuté, pretože 99 % bavlny v našom textilnom tovare pochádza z udržateľných zdrojov.
Znižujeme aj emisie. V súčasnosti je okolo 80 % objemu svetového tovaru prepravovaných po mori a do budúcnosti sa očakáva skôr nárast. Námorná doprava je tak jedným z veľkých zdrojov emisií CO2 a je tiež veľkým ohrozením pre morský ekosystém.
Zatiaľ čo v pozemnej doprave existuje viacero bezemisných riešení a elektromobilita je na vzostupe, zelené plavidlá nie sú prakticky dostupné. Preto sme už v roku 2021 spoločne s Amazon a Patagonia a inštitútom Aspen založili alianciu ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance), ktorá sa zameriava na dostupnosť bezemisných plavidiel v námornej doprave. Spoločné výberové konania vytvárajú tlak na dopravcov, aby uviedli na trh a ponúkali dostatok plavidiel na zelený pohon.
► Venujete sa aj monitorovaniu spokojnosti zákazníkov a zlepšovaniu ich nákupnej skúsenosti?
Samozrejme, spokojnosť nášho zákazníka je prvoradá. Spokojnosť monitorujeme cez externé nástroje, hodnotenia produktov, prieskumom spokojnosti a adekvátnym riešením možných sťažností. Jedným z príkladov je naša vynovená aplikácia Tchibo, ktorá bola nadizajnovaná podľa potrieb zákazníkov alebo videokontrola – online inšpekcia kávovarov od Tchibo, ktorú môže zákazník použiť pohodlne z domu alebo prieskum spokojnosti s naším reklamačným postupom.
Ďakujeme za rozhovor!
O Tchibo.sk
Svetoznámy predajca kávy a celého radu ďalších produktov od potrieb do domácnosti, až po módu a oblečenie.